tisdag 17 maj 2011

.:Inspirations uppdrag:.

Här kommer lite bilder och text från uppdraget till Norge. Det är ett otroligt fint gäng och det var en sann ära att få gästa deras tidning!

Så här skrev dom:
Vi har vært så utrolig heldige å få en ekte scrapmester fra Sverige med oss idag; skjønne Karin Zander. Hun utfordrer oss til å utfordre oss selv, overskride vår egen comfysone... Tør du? :) Tusen takk for at du tok en tur innom Huset vårt, Karin!


Och så mitt inlägg:
Så här kommer lite inspiration från mig och även en liten "utmana dig själv" för den som vill ;)

Att skapa är ju att dela med sig en del av sig själv, och vad bättre då än att skapa om tex sin mor? En tidig bild tagen av min pappa när dom var i 20års åldern. Att göra en layout där fotot verkligen skall hamna i centrum är inte helt lätt då jag gärna vill jobba i timmar med en och samma layout ;-) Så temat för detta inlägg blir "utmana dig själv". Till denna Layout blev det en sann utmaning att låta bli att dekorera och att använda så lite färg som möjligt. Så enkelt i vitt och beige fick det bli.
 
En sommarfäkning mamma "Vacker så vacker"
Med vit akryl har jag skapat lite mönster och struktur runt fotot och sen satt dit små primablommor och dekorerat med halvpärlor och glitter stickles.
--------------------------
Till nästa layout ville jag prova att låta edgescraper och distresser vila.
Det skrapas flitigt på kanter och inkas därefter... Men det bör ju gå att avvika från de bruna tonerna och även låta kanterna få vara "rena".
Så jag tog fram en turkos dyna, sax och stansar.
Och resultatet blev annorlunda men ändå "jag".
"My way of finding the time to breathe"
När livet rullar på i full fart behöver man bara få vara ibland. Bara få vara och andas. På fotot står jag på en klippa ute på en av favoritplatserna i Stockholms skärgård och njuter av lugnet, tystheten och det känns ända in i själen. Att få vara mitt i friheten och känna lugn och ro är lyx. Tom när man som just här står barfota på en klippa och skalar färskpotatis.
Jag har rivit i pappret, men inte skrapat ;) Så då gills det inte! :) Jag gillar kontrasterna mellan det "hårda" såsom rven wellpapp mot de snirkliga mönstrena i pappret, spetsen och blommorna.
Spets, rosor och en utklippt fågel får symbolisera frihet, hav och det vackra.
Lager på lager är också ett "måste" när jag får välja fritt! Så det såg jag direkt som en ny utmaning ;)
----------------------------------
Till den sista layouten bestämde jag mig för följande:
Inga mönstrade papper
Inget lager på lager
Ingen edgescraper och inget rivet ;)
och så en mörk bakgrund...
Och så här blev resultatet:
Utgick från ett  svart cardstock och tog sen fram akrylfärg, en minimister och lite vatten.
Blandade till lite "vit mist" lite lagom tjockt så att det inte skulle bli "genomskinligt" men ändå flytande för att kunna användas i minimistern.
Sen la jag ut olika mönstrade ting och började mista.
För att det inte skulle bli för mkt olika dekorationer sen så har jag skrivit ut små remsor av fotot i miniatyr och dekorerat med istället. Till det lite blommor, bling och spets.
För att framhäva mönstret av det mistade så har jag förstärkt valda delar med pearlmaker och bling.
Det var allt från mig och hoppas att ni hittar något som inspirerar.
Och kanske tom en egen utmaning ;)
Det är alltid kul att se vart man hamnar när man lägger till/tar bort det man är van vid.

Ett extra stort TACK till Scrappehustet för att jag får vara med och inspirera på denna underbara plats i cyberspace! ;)

Många kramar från Karin/Kajsan

6 kommentarer:

Marie sa...

Ljuvliga layouter, blir så sugen på att göra en helvit layout.
Alltid lika roligt att kika här hos dig!

ann.ian sa...

Så mycket bra ideer du delar med daj av. Jag blir så inspirerad och sugen på att skappa nytt. Hälsningar Ian

Ulrika Dans sa...

Underbara, som alltid! KRAM

A'laEmmeli sa...

Heeeelt fantastiska alla tre!! Olika men ändå så du! Jag blir så sugen på att scrappa igen när jag ser dina konstverk! Stor Kram min vän! ♥ /Emmeli

Ulrika aka LillBlomman sa...

Jättefin artikel, såg den därinne! Vackra layouter som vanligt, du skämmer bort oss:) KRam!

Aase sa...

Åh vad fina layouter du gjort gillar din rubrik på den i mitten :)
Så snyggt med vit mist på svart CS

Kram Aase

01 09 10